Zpátky na články

Blahodárná síla spánku

2.2.2016

Proč je důležité dobře a dostatečně spát?

„Proti trampotám života dal Bůh člověku tři věci – naději, spánek a smích.“ V tomto citátu od I. Kanta jsou shrnuty hodnoty podporující spokojený život.

Léčivá síla spánku

Fakt, že prospíme asi třetinu života, je obecně známý, přesto ale velká část populace považuje spánek z nějakého důvodu za nedůležitý. Zdá se jí, že se při něm nic neděje, nepodává se žádný výkon a je to ztráta času. Tato zmýlená představa vede často k bezohlednosti k vlastní potřebě spánku a následným psychosomatickým potížím. Lidé by mohli být sami sobě léčiteli, pokud by si uvědomili, jak jednoduchým a dostupným medikamentem disponují.

Spánek je velmi důležitou součástí fungování lidského organismu, při které dochází k regeneračním a očistným procesům. V těle se obnovuje vše, co se přes den vyčerpalo, dochází k obnově energie. Spánkový proces je důležitý i pro náš mozek – paměť se díky němu konsoliduje, což je nezbytné především pro ty, kteří se učí. Metaforou by se dal spánek přirovnat k upgradu systému.

Důsledky spánkové deprivace

Čas, který lidstvo prospalo dříve a dnes, je odlišný. V 50. letech to bylo zhruba 8, dnes asi 6,5 hodiny denně. Teenageři, kteří by měli spát v průměru 9, často spí jen 5 hodin. Nedostatek spánku vede ke spánkové deprivaci, která má různé projevy – v extrémním případě může vést k selhání organismu. Při spánkovém deficitu dochází ke ztrátě bdělosti, což je nebezpečné zejména pro řidiče. Když jsme unaveni, máme špatnou paměť, nízkou tvořivost, zvýšenou impulzivnost jednání, snížený úsudek atd. Unavený mozek také vyžaduje ve vyšší míře povzbuzující látky, jako kávu, nikotin, drogy a další stimulanty. Večer máme s vysokým množstvím kofeinu v těle problém usnout, a tak v naději na rychlé usnutí můžeme sáhnout po alkoholu. Nedostatek spánku souvisí také s nabíráním váhy. Když spíme jen 5 hodin denně, máme asi 50% pravděpodobnost nadváhy, protože hormon hladu hlásí, že potřebuje sacharidy a cukry. Je tedy evidentní, že spánek může ovlivňovat závislosti více, než jsme schopni si připustit.

Hormon spánku – melatonin

Důležitou roli ve spánkovém procesu má přirozeně se vyskytující hormon melatonin, produkovaný epifýzou. Hladiny melatoninu jsou závislé na střídání světla a tmy. Vzestup hladiny uvedeného hormonu je spojen s nutkáním ke spánku. Produkce melatoninu se zvyšuje právě během tmy a nejvyšší hladiny dosahuje mezi 2.–4. hodinou v noci. Melatonin dokáže kromě jiného zpomalovat stárnutí a posilovat imunitní systém. Působí proti změnám, které vedou k vysokému krevnímu tlaku a kardiovaskulárním problémům. Dle odborných studií je dostatečná tvorba tohoto hormonu i účinnou prevencí Alzheimerovy choroby. Schopnost tvorby melatoninu se věkem snižuje. Jeho hladinu lze díky odborné pomoci upravit tak, aby došlo ke zvýšení spánkové kvality.

Správná spánková hygiena

Je prokázáno, že naše duševní zdraví a spánek jsou propojené systémy. Poruchy spánku mohou vést k duševním problémům a v dnešní době plné stresu je více než na místě kladení důrazu na spánkovou hygienu. V praxi to znamená přijmout vnitřní hodiny, které jsou v našem těle a které se řídí světlem a tmou, a přizpůsobit se jim. Snažme se tedy neexistovat jako otec čarodějnice Saxany a ve dne spát a v noci někde lítat, nýbrž v noci spát a ve dne bdít. Potřeba spánku je u každého z nás jiná, nelze tedy stanovit přesný čas, kdy ulehnout. Stačí, když budeme respektovat signály našeho těla a ponoříme se do spánku, když to po nás žádá.

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Co způsobuje, že je naše pleť citlivá?

Suchá pleť – 5 nejčastějších mýtů

Jarní únava není mýtus

Podívejte se na náš Instagram

zobrazit Instagram

Kosmetiku značky Mixa zakoupíte ve vybraných prodejnách