Zpátky na články

Jak se po Vánocích dostat zpět do formy?

12.1.2020

Povánoční zdravá strava

Je po Vánocích, svátcích spojených s lenošením a nepřeberným množstvím nejrůznějších dobrot a lákadel. Následně se dostaví pocity viny z nepřetržitého přejídání se a plácání jednoho přes druhé. Jen aby nezůstaly talíře prázdné. Není divu, že na mnohých z nás tak zanechaly volné prosincové dny nějaké to kilo navíc.

Pokud je to i váš případ a po svátcích se necítíte zrovna ve své kůži, přečtěte si několik užitečných tipů a rad.

Zapomeňte na výčitky!

Mnozí mají tendence si hříchy uplynulých svátečních dnů vyčítat. Nezapomínejte ale, že bude-li vaše hlava plná výčitek, vy sami budete ve stresu. A co většinou ve stresu děláte? Opět se stravujete bezmyšlenkovitě a nezdravě. Tím se veškerá novoroční předsevzetí dodržovat zdravý životní styl hroutí. Vstupte proto do nového roku s čistou hlavou a nad svým stravováním raději racionálně přemýšlejte a nic si zpětně nevyčítejte!

Namísto různých nezdravých pochutin si raději dopřejte čerstvé či sušené ovoce, zeleninu nebo třeba pár nesolených ořechů.

Pokuste se „znovu nastartovat“ běžný denní režim

Po Vánocích je jistě řada z vás „rozhozena“ malinko jiným, svátečním režimem. Strava je v takovém období nepravidelná a plácá se páté přes deváté. Pokuste se si opět navyknout na běžný denní režim. Dopředu si naplánujte, kolik čeho chcete sníst. Jezte pravidelně 5–6 porcí denně a dodržujte mezi jídly vhodné intervaly. Tělu dodáte dostatek živin a energii. Vyhnete se tak pocitům hladu a často se objevujícím chutím.

Odlehčete jídelníček

Pokud byla posledních pár dní vaše strava plná sladkého a tučného jídla, jak to ostatně o svátcích bývá zvykem, odlehčete ji. Na snídani si dejte místo sladkého cukroví například kaši připravenou z celozrnných vloček s čerstvým ovocem a ořechy. Smažený řízek s bramborovým salátem vyměňte na oběd za plátek libového masa s naturální rýží a velkou zeleninovou oblohou. K večeři si vychutnejte misku dušené zeleniny s tuňákem a kouskem celozrnného pečiva. Namísto různých nezdravých pochutin si raději dopřejte čerstvé či sušené ovoce, zeleninu nebo třeba pár nesolených ořechů.

Možností a variant je celá řada. Snažte se o to, aby vaše strava byla vždy vyvážená a pestrá. Principem racionální stravy je přijímat velký objem jídla s nízkou energetickou hodnotou. Taková jídla váš organismus zasytí na delší dobu a dodají mu všechny potřebné živiny. Zařaďte do jídelníčku množství komplexních sacharidů a vlákniny (celozrnné vločky, celozrnné pečivo, naturální rýže, celozrnné těstoviny), kvalitní bílkoviny (libové maso, ryby, čerstvé mléčné výrobky), zdravé tuky (avokádo, naturální ořechy a semínka, za studena lisované oleje), dostatek ovoce a zeleniny. Nezapomínejte ani na správný pitný režim – nejlépe ve formě pramenitých či minerálních vod, nejrůznějších čajů nebo čerstvých ovocných a zeleninových šťáv. Doporučené množství tekutin je 3–4 dcl na 10 kg hmotnosti člověka.

Zařaďte pravidelný pohyb

Zdravá strava a pohyb jdou ruku v ruce. Zaměřte se po svátcích na pohyb a sporty, které vás budou bavit. Stanovte si plán, ve kterých dnech pro vás bude sportování nejpřijatelnější, a snažte se jej dodržet.

A na závěr: ať už se jedná o zdravé stravování, či pravidelný pohyb, nedávejte si nereálné cíle, které nejste schopni dodržet. Začněte raději pomalými, avšak trvalými změnami. Každý týden vyzkoušejte něco nového, co by mohlo vašemu zdravějšímu životnímu stylu prospět.

Jak se po Vánocích cítíte vy? Co vám nejvíc pomáhá dostat se zase do formy? Podělte se s námi o své zkušenosti a tajné tipy v komentářích.

 

Komentáře

Dále by vás mohlo zajímat

10 novoročních předsevzetí pro krásnou pleť

style="background-color:#" >

Mohlo by vás zajímat

Regenerujte pokožku během spánku

Co na duši, to na kůži

Pozitivní myšlení: jak udržet pozitivní přístup

10 novoročních předsevzetí pro krásnou pleť

Podívejte se na náš Instagram

zobrazit Instagram

Kosmetiku značky Mixa zakoupíte ve vybraných prodejnách